top of page
Petter Løken

Når IT blir gratis



De globale nettskyleverandørene konkurrerer i et heseblesende kappløp om å bli størst – og billigst. Microsoft, Amazon og Google leder an og deres nettskytjenester blir stadig billigere. Enkelte tjenester, som f.eks. lagring, tilbys allerede gratis.


Hva betyr dette for bedrifter som ønsker å ta i bruk skytjenester? Og hvordan kan norske driftsleverandører overleve når deres egne kjernetjenester tilbys mye billigere, eller gratis, andre steder?


I disse dager foregår det en intens konkurranse blant verdens største IT-leverandører. De kjemper om å dominere et sterkt voksende, globalt nettskymarked som kun har plass til et fåtall store tilbydere. Dette er et kappløp som kun er forbeholdt aktører med tålmodige eiere og svært dype lommer.


Microsoft, Google og Amazon bruker milliarder av dollar på å bygge store og hypermoderne datasentre for sine nettskytjenester. I følge Microsofts egne tall har de allerede investert mer enn 120 milliarder kroner i sine globale datasentre basert på sin MS Azure nettskyplattform.


«The race to zero» Datapressen har kalt denne konkurransen «the race to zero» (kappløpet mot null), og ikke uten grunn. For disse aktørene konkurrerer først og fremst på pris. Nettskytjenestene blir stadig billigere, og de går mot null. I tidsperioden 2006 -2015 kuttet Amazon prisene på sine nettskytjenester hele 49 ganger .

Microsoft på sin side har uttalt at de tilbyr mye mer enn bare infrastrukturbaserte skytjenester og at de uansett vil matche priskuttene til Amazon, koste hva det koste vil. Enkelte nettskytjenester, som f.eks lagring, tilbys allerede gratis fra flere av skygigantene.


Den intense, globale nettskykonkurransen betyr også at stadig flere av dagens nettskytjenester blir standardvarer. Lagring, servere, nettverk og tilhørende datakraft. Alt er i ferd med å bli standardiserte nettskytjenester som inngår i «race to zero» kappløpet, de går mot null. Konkurransen er global, den kjenner ingen grenser.


Billigere og billigere, til glede for alle oss andre som ønsker å ta i bruk slike tjenester.


Rått parti De ekstreme investeringene fra de store skyleverandørene gir de også skaleringsmuligheter norske driftsleverandører bare kan drømme om. Automatisering og selvbetjeningstjenester prioriteres for å tilby skytjenestene mest mulig effektivt til mange kunder. Mer automatisering, færre manuelle prosesser og dermed vesentlig lavere interne kostnader enn lokale driftsleverandører kan skilte med.


Når prisene på skytjenestene samtidig presses stadig nedover, blir dette rått parti. For hvordan skal norske driftsleverandør konkurrere når driftstilbudet krever stadig nye investeringer i eget datasenter for å opprettholde tjenestekvaliteten, personalkostnadene representerer størsteparten av de interne driftskostnadene, og sluttproduktet går mot null?


Så fremt norske driftsleverandører ikke tilbyr nye, verdiøkende driftstjenester, eller andre tilhørende tjenester, så vil det bli vanskelig å konkurrere med de globale aktørene både på pris og kvalitet i et marked hvor alt blir skybasert.


Men selv det kan vise seg å bli tøft. For de store nettskyaktørene spekulerer i noe av det samme selv, dog i en global målestokk.


Kapre kunder på de standardiserte nettskytjenestene, nær sagt for enhver pris, og introdusere stadig flere unike nettskytjenester til de samme kundene.


Microsoft satser mye på nettopp dette og spekulerer samtidig i at forskjellige abonnementsbaserte nettskytjenster på lengre sikt kan bidra til at deres egen omsetning pr. kunde øker med opptil 80 %.


Microsoft fører an i bedriftsmarkedet I det globale bedriftsmarkedet er det fortsatt Microsoft som dominerer men deres markedsandel har vært under press de siste årene. Det ordinære lisenssalget av MS Office og Windows, deres to største inntektskilder, har dessuten sunket merkbart den siste tiden.


Det er også bakgrunnen for en vesentlig strategiendring fra Microsofts side, og som vi nå begynner å se resultatene. Svaret er nettsky, og her har salget eksplodert.


De to nye gullkalvene heter O365 (all kontorstøtte i skyen, inkludert MS Office, mail, fildeling, etc) og MS Azure (nettskyplattform og IT-infrastruktur i skyen for bedrifter).


Den nye skystrategien gjennomsyrer nå Microsoft i alt de gjør. T.o.m. operativsystemet Windows 10 blir levert som en tjeneste, på samme måte som andre nettskyløsninger fra selskapet.

Ambisjonen er det heller ikke noe i veien med. I følge Microsoft sjefen, Satya Nadella, så forventer de en årlig nettsky omsetning på 20 milliarder dollar i løpet av 2018.


Betaler du for mye? Mange av dagens skytjenester er allerede billige, enkelte er t.o.m. gratis. Kanskje på tide å sjekke hva du betaler for IT i din bedrift, inkludert lisenser, drift og konsulenttjenester? Svaret er sannsynligvis at det meste allerede nå kan gjøres bedre og billigere i skyen.

bottom of page