Dette innlegget ble opprinnelig publisert på Azets.no 22. februar 2022
Du har sikkert hørt at gode Business Intelligence-verktøy (BI) kan hjelpe deg å samle inn og analysere data så du kan bruke dem til å effektivisere driften og forbedre produkter og tjenester. Det høres jo fint ut. Men hva innebærer det i praksis og på hvilken måte kan BI-løsninger hjelpe deg og din bedrift?
Gi data forretningsverdi med BI verktøy
Dagens BI verktøy omfatter mye mer enn fine rapporter og dashboard. Dette har uansett liten verdi hvis det ikke gir bedre innsikt i egen virksomhet. Slike verktøy gjør det også mulig å koble sammen informasjon fra flere datakilder fra ulike systemer og plattformer.
Men det er selve råvaren data, kombinert med gode verktøy og rett kompetanse som er nøkkelen her! Data er vår nye, fornybare ressurs som kan sammenstilles, gjenbrukes og foredles i det uendelige.
Det er ikke nok å ha mange eller omfattende datasett. Data alene gir ikke forretningsverdi. Data må kobles, bearbeides, tilgjengeliggjøres og nyttiggjøres. Først da kan data bli til nyttig forretningsinnsikt slik at du kan ta bedre beslutninger.
Når vi spør ledere om forretningsinnsikt og bruk av data, er det fire temaer som går igjen:
1. Datadrevet: Hvordan kan virksomheten bli mer datadrevet?
2. Rapporteringskrav og rapporter: Hvilke krav og forpliktelser gjelder, hvordan kan rapporter forbedres og gi mer innsikt, og hva og hvor mye kan automatiseres?
3. Bærekraft: Hva er bærekraftsrapportering og hvilke data må vi inkludere?
4. Forretningsinnsikt og BI verktøy: Hvilken løsning anbefaler Azets, og hvorfor?
1. Datadrevet: Hvordan kan virksomheten bli mer datadrevet?
Skal virksomheten din være konkurransedyktig i årene som kommer må dere trolig bli mer datadrevne. I følge en undersøkelse av McKinsey Global Institute har datadrevne selskaper 23 ganger større sannsynlighet for å skaffe nye kunder enn sine konkurrenter, og det er ni ganger mer sannsynlig at deres kunder er mest lojale.
Det er viktig å se teknologi, mennesker og prosesser i sammenheng. Å bli mer datadrevet betyr ofte endringer og andre måter å jobbe på. Det kan være krevende, både for ledere og ansatte for øvrig. Organisasjonen må bevisstgjøres og jobbe mot en “datakultur”. Her er 4 tips til hvordan du som leder kan bidra til en datadrevet kultur:
Være bevisst på hva det betyr å være “datadrevet”.
Data, gode BI verktøy og rett kompetanse er de blant de viktigste byggeklossene i datadrevne virksomheter. De benytter data som grunnlag for innsikt og beslutninger. Systemer og applikasjoner bør tilrettelegges slik at riktige personer får tilgang til relevant og oppdatert data som gir dem innsikt til å ta gode beslutninger.
Enkelte bedrifter “dumper” data på et digitalt fellesområde som ikke bearbeides og foredles før det har gått en uke, måned eller et år. Det er ikke veien å gå.
Omfavn ny teknologi og unngå teknisk gjeld. Ved å omfavne og investere i ny og relevant teknologi får bedriften bedre forutsetninger til å bli mer konkurransedyktig. Moderne teknologi er ofte brukervennlig, skybasert og delingsorientert. Slike investeringer signaliserer også en mer innovativ organisasjonskultur hvor data er “demokratisert”, og hvor kompetanse og innsikt deles.
Det er også en fordel i rekrutteringssammenheng.
Teknisk gjeld er alle de uferdige, unødvendig kompliserte og utdaterte løsningene som hindrer forretningen i å utvikle seg. Teknisk gjeld er preget av døende teknologi, svak datakvalitet, programvare som ikke støttes lengre, ustabilitet og få integrasjonsmuligheter.
Et av de største problemene med teknisk gjeld er at det er dyrt og tidkrevende å få på plass løsninger som gjør at man kan respondere på markeds- og kundebehov. Det er både økonomiske og tekniske utfordringer knyttet til dette. Økt teknisk gjeld gjør også selskapet mer avhengig av enkeltpersoner eller av leverandørers innsikt og kvalifikasjoner. Slik kutter du teknisk gjeld i bedriften din.
Sørg for at data i bedriften er FAIR: Findable, Accessible, Interoperable, Reusable
Findable: For å bruke og gjenbruke data må du finne dem. Metadata og data må være lett å finne både for mennesker og datamaskiner.
Accessible: Når data er lokalisert må det avklares hvordan og til hvem, data skal tilgjengeliggjøres for. Dette inkluderer mulig bruk av autentisering og autorisasjon.
Interoperable: Data integreres ofte med annen data. I tillegg må data kunne samhandle med applikasjoner eller i arbeidsflyt for analyse, lagring og prosessering.
Reusable: Et viktig mål med FAIR er å optimalisere data for gjenbruk. Data og metadata bør være godt beskrevet slik at de kan replikeres og/eller kombineres på forskjellige måter.
Bygg en felles forståelse av data i organisasjonen.
Evnen til å forstå og kommunisere på et felles “dataspråk” internt er viktig for å lykkes med innføringen av en datadrevet kultur.
Et felles språk er driveren for å få verdi fra data og analyse. Det betyr ikke at ansatte må lære seg mange tekniske ord og uttrykk vanligvis forbeholdt fagfolk, men å innarbeide god forståelse av data i organisasjonen, og hvordan data kan bearbeides og foredles. Det gir innsikt i egen virksomhet.