top of page
  • Petter Løken

5 enkle tips for å bli mer synlig i media



PR (Public Relations) handler om å skape best mulig relasjon mellom din virksomhet og omverden. Når de fleste hører ordet PR så tenker de som regel på redaksjonell omtale. Selv om PR omfatter mye mer enn pressedekning, så er det nettopp det jeg fokuserer på her. Hva kan du, og din bedrift, gjøre for å bli mer synlig i media. Og da mener jeg positiv medieomtale.


La oss se nærmere på noen begreper først. I denne artikkelen er pressedekning en fortjent oppmerksomhet («earned media»). Det vil si det som blir skrevet, sagt eller vist om deg eller din virksomhet – som du ikke betaler for.


Så har vi betalt media («paid media»). Det er lett. Det er innhold du betaler for å bli eksponert i media. Alt fra annonsering på TV, print, radio til betalt profilering på sosiale medier og online tilbud som Pay-per-click (PPC), Video annonser, Pop-ups og Display annonser.


Til sist har vi eid media («owned media»). Dette er innhold som dere lager seg (blogger, e-bøker, white paper, video, email, podcast, etc) og publiserer på egne kanaler (egne hjemmesider, sosiale medier, etc).


Her er 5 enkle tips jeg anbefaler for å bli mer synlig i media.


1. Fokuser på journalister som er relevante for deg og din virksomhet

Finn ut hvilke publikasjoner, og journalister, som er aktuelle for deg og din bedrift. Får du pressedekning så er det viktig at det er relevant for din virksomhet og matcher målgruppen din best mulig. Her er hva du kan gjøre:

  1. Sjekk hvilke publikasjoner som er aktuelle for deg/dere. Hvilke følger du med på selv, og hva leser andre i din bedrift? Hva med dine konkurrenter? Har noen av disse blitt profilert i media, og i så fall hvor?

  2. Når du har identifisert publikasjonene som er aktuelle, så sjekker du hvilke journalister som går igjen. Hvilke artikler/innhold, hvor ofte de skriver, innholdet i artiklene. Gjør egne søk på hver journalist. Noe annet som kommer opp? Er de ansatt eller freelancere? Hvis sistnevnte, dukker de opp hos andre publikasjoner?

  3. Lag en liste på de aktuelle journalistene og hold deg oppdatert på når og hva de skriver om. Gjør også regelmessige søk på nyheter for øvrig som er relevant for deg og din bedrift. Dukker det opp artikler skrevet av andre journalister, så ta med disse på listen din også. Dette krever ikke mye arbeid, men vær systematisk. Du kan t.o.m. sette opp nyhetsvarsler som gjør dette for deg. Google alerts er et eksempel – som også er gratis (mer her: https://www.google.com/alerts).

2. Ting du kan gjøre selv

Ok. Så du har identifisert hvilke publikasjoner og journalister som er viktige for deg og din bedrift. Dette er en del av PR planleggingen. Så hva gjør du nå? Hvordan kommer du i gang? Før vi ser på hvordan du kan få journalistens oppmerksomhet med relevant innhold som er nyttig for alle parter, så er det også noe annet du kan gjøre selv for å bli mer synlig i mediebildet. Her er noen eksempler:

  1. Gjesteartikler. Dette er relevante innlegg du selv skriver, i ditt/bedriftens navn, som blir godtatt i en publikasjon eller nettsted som treffer målgruppen din (ref. punkt 1 over).

  2. Pressemeldinger. Pressemeldinger har ikke like stor gjennomslagskraft som tidligere. Men en saklig, velskrevet og gjennomtenkt pressemelding har fortsatt livets rett. Send kun til redaksjoner som treffer målgruppen din, ikke til alle andre. Spisset og smalt trumfer generelt og bredt.

  3. Tester og produktanmeldelser. Det finnes mange publikasjoner som bruker mye tid på forskjellige tester og produktanmeldelser. Det gjelder alle bransjer. Hvordan står det til med din virksomhet og bransjen dere jobber i? Det kan være verdt å bruke tid på å få med ditt produkt i slike tester og produktanmeldelser.

  4. Delta i mediebildet – på din måte. Kommenter nyheter, delta i debatter, skriv leserbrev, etc. Dette betyr ikke at du plutselig skal engasjere deg i større kanaler som NRK og VG. Fokuser først på muligheter i mediekanaler som treffer din bransje og målgruppe aller best.

3. Bygg relasjoner

Relasjoner er viktig i alle sammenhenger. Det gjelder naturligvis også her. Bruk informasjonen du samlet inn i pkt 1 («relevante journalister») til å finne ut mer om journalistene du har på listen din. Følg dem på sosiale medier, sjekk hva de skriver – og kommenterer. Hvis de er på listen din over journalister som er «treffer» din målgruppe så vil trolig deler av deres arbeid, inkludert poster og kommentarer, være relevant for deg også.


Engasjer deg der det passer, vis at du finnes og har en stemme. Kommenter og del poster. Vis interesse, men vær saklig. Dette skal være relevant. Her har du mulighet til å knytte kontakt direkte, og bli husket.

Til syvende sist ønsker du at journalisten skal skrive positivt om deg eller din bedrift på en slik måte at leserne får interessant og nyttig informasjon, og journalisten får en god sak. Vinn-vinn-vinn. Men dette krever forabeid og innsikt. Det er en tid for alt. Jeg skriver mer om det i neste punkt.


4. Bruk riktig tilnærming

Sorry. Journalister og redaksjoner er ikke interessert i deg eller din virksomhet. De er opptatt av innhold for sine egne lesere, lyttere og seere. Jo før du innser det, jo bedre.


For å få oppmerksomhet må du tenke mer som en journalist, og hva de er opptatt av. De skal fortelle en historie, ikke promotere dine produkter og tjenester. De må også overbevise sin egen redaksjon at deres sak skal publiseres, og på hvilken måte. Du må overbevise journalisten om at det du har å si er nyhetsverdig.


Dette krever forberedelse og innsikt. Du trenger et utgangspunkt for en god historie som journalisten kan videreutvikle og formidle til sin målgruppe. Det forutsetter at du har tenkt på noen gode hovedpunkter som du tror journalisten kan bruke. Det betyr ikke at du skal fortelle journalisten hva hovedpoenget i en reportasje bør være. Det tar de ikke hensyn til likevel.


Men de vil sette pris på gode innspill som viser at du har tenkt på deres målgruppe og som kan gjør deres arbeid litt lettere. Husk at du er eksperten på ditt område, og de produktene eller tjenestene dere tilbyr. Ikke forvent at andre kjenner ditt fagfelt. Du må fortelle journalister og leserne deres om de tingene du tar for gitt. Gjør det enkelt, jo enklere jo bedre.


Her er noe annet du også bør huske på når du kontakter journalisten:

  1. Vil din historie berøre mange i journalistens målgruppe?

  2. Er nyheten din aktuelt, tidsriktig (for journalisten)?

  3. Vil det være mulig for oppfølging – som igjen kan generere mer trafikk (føljetong)? Igjen, ikke for deg men for journalisten.

  4. Bruker du eksempler? Eksempler gir intuitiv forståelse. Ikke vær redd for å la journalisten snakke med en fornøyd kunde. Det vil styrke din sak. Men sjekk med kunden først (naturligvis).

Og noen ord om etikette:

  1. Sørg for at din historie er relevant for journalisten (og publikasjonen) du kontakter. Hvis det er åpenbart at du bommer, så skaper du bare irritasjon.

  2. Ikke kontakt flere journalister i samme publikasjon samtidig. Men det er ok hvis du kontakter en annen journalist noen uker senere.

  3. Ikke overdriv oppfølgingen. Det er helt greit å følge opp «innsalget» av din sak en dag eller to etterpå. Men hvis du er sikker på at journalisten har fått saken din, og ikke viser interesse, så ikke overdriv oppfølgingen. Det er mange om beinet, og mange gode historier der ute. Det er vanlig å ikke få oppmerksomhet, det blir også en vane. Ikke ta det personlig. Aksepter det, og gå videre til neste journalist på listen din.

5. Følg opp!

Gratulerer hvis du har oppnådd positiv medieomtale! Men du er fortsatt ikke helt i mål. Ikke glem å gjøre dette:

  1. Sjekk at artikkelen inkluderer en backlink (lenke tilbake til ditt nettsted) – Dette kan generere viktig trafikk til ditt nettsted (inkludert potensielle kunder). Backlinks har også en positiv effekt på Googles søkemotor (SEO – søkemotoroptimalisering). Hvis det mangler, så send en høflig mail til journalisten eller publikasjonen, og spør om de kan inkludere en backlink.

  2. Sjekk hva andre sier – Hvis det er en kommentarfelt under artikkelen din, så sjekk hva andre sier. Hvis publikasjonen har lagt ut artikkelen på sine egne sosiale kanaler, så sjekk her også. Dette vil gi deg innsikt i hvordan artikkelen blir oppfattet av andre, hvilke områder du kan forbedre og kanskje også gi deg noen ideer på hva du kan gjøre annerledes neste gang du prøver å få positiv medieomtale.

  3. Ikke glem dine egne kanaler – Sørg for å gjøre saken din kjent i dine egne kanaler med en gang historien er publisert. Hvis det er en større sak, så kan det være verdt å ha klargjort en pressemelding som du sender til andre redaksjoner i målgruppen din. Obs: en slik pressemelding må ikke distribueres før historien din står på trykk.

Comentarios


bottom of page